ВЕЛИКИЙ НОВГОРОД


В этой главе я собрал некоторые сообщения новгородских летописей о социальных противоречиях внутри новгородской общины.
Новгородские летописцы отмечали социальные противоречия, но достаточно скупо, похоже, только в очень серьёзных случаях.

Материалы я брал в доступных сегодня текстах летописей. Мне так представляется, что любой желающий вполне поймёт написанное.
В тех случаях, где я даю пояснения к тексту, у меня стоят вот такие [мои комментарии даны курсивом в квадратных скобках] скобки.

В текстах летописей запись о всех события одного года [Въ то же лЂто] записана одним абзацем. Для удобства чтения, там, где в году записано несколько разных событий, я разбиваю такую годовую запись на несколько отдельных абзацев, но по контексту вы поймёте, что речь идёт о событиях одного года.
Если запись одного события слишком большая, я также разбиваю её на несколько отдельных предложений, чтобы вам было удобнее читать текст.
В некоторых годовых сообщениях вы читаете сборные записи из нескольких летописей, так как запись в одной летописи может быть краткой по тем или иным причинам.

(В тексте буква "Ђ" -"ять", читается как "ие").




1255 год— «Выведоша новгородьци изъ Пльскова Ярослава Ярославича [Ярослав Ярославович Тверской, родной брата Александра Ярославовича Переяславского "Невского"] и посадиша его на столЂ, а Василья выгнаша вонъ [за этими действиями стоял посадник, боярин с Прусской улицы - Онаний Феоктилатович]
И то слышавъ Олександръ ["Невский"], отець Васильевъ, поиде ратью к Новугороду. Идущю Олександру съ многыми полкы и с новоторжьци, срЂте и Ратишка с перевЂтомь: "поступаи, княже, брат твои Ярославъ побЂглъ".
И поставиша новгородци [по контексту явно конный] полкъ за Рожествомь христовомь в конци; а что пЂшца [т.е., пеший полк], а ти сташа от святого Ильи противу Городища.
И рекоша меншии [здесь, вероятно, имеются ввиду не знатные новгородцы, но не знатные могут быть и богатыми - купцами, например] у святого Николы [Никольский собор] на вЂчи: "братье, ци како речеть князь: выдаите мои ворогы"; и цЂловаша святую Богородицю меншии, како стати всЂмъ, любо животъ, любо смерть за правду новгородьскую, за свою отчину.
И бысть въ вятшихъ [в контексте - лучшие, знатные, аристократия, во главе с также прусским боярином Михалкой Степановичем] свЂтъ золъ [совещание, а не вечевое собрание граждан, вероятно, прообраз будущего совета бояр (аристократии), знатных людей], како побЂти меншии, а князя въвести на своеи воли.
И побЂжа Михалко из города къ святому Георгию, како было ему своимь полкомь уразити нашю сторону и измясти люди.
УвЂдавъ Онанья, хотя ему добра, посла по немь втаинЂ Якуна;
и увЂдавше черныи люди, погнаша по немь, и хотЂша на дворъ его, и не да Онанья: "братье, аже того убиете, убиите мене переже»"
не вЂдяше бо, аже о немь мысль злу свЂщаша самого яти, а посадничьство дати Михалку.
И присла князь Бориса на вЂче: "выдаите ми Онанью посадника; или не выдадите, язъ вамъ не князь, иду на городъ ратью".
И послаша новгородци къ князю владыку и Клима тысяцьского: "поЂди, княже, на свои столъ, а злодЂевъ не слушаи, а Онаньи гнЂва отдаи и всЂм мужемъ новгородьскымъ".
И не послуша князь молбы владычни и Климовы. И рекоша новгородци: "аже, братье, князь нашь тако сдумалъ с нашими крестопереступникы, оно имъ богъ и святая Софья, а князь безъ грЂха".
И стоя всь полкъ по 3 дни за свою правду; и въ 4-и день присла князь, река тако: "аже Онанья лишится посадничьства, язъ вамъ гнЂва отдамь".
И лишися посадничьства Онанья, и взяша миръ на всеи воли новгородскои.
И поиде князь в город, и срЂте и архиепископъ Далматъ со всЂмъ иерЂискымь чиномь, съ кресты, у Прикуповичь двора; и вси радости исполнишася, а злодЂи омрачишася: зане христьяномъ радость, а дьяволу пагуба, яко не бысть христьяномъ кровопролития велика.
И сЂде князь Олександръ на своемь столЂ»;
- «В лЂто то же даша посадничьство Михалку Степановичю».

1267 год— «По грЂхомъ нашим загорЂся на Кузмадемьяни улиди мЂсяца маия 23, передъ вечернею, и погорЂ всь конець Неревьскыи. О, горе, братье, толь лютъ бяше пожаръ, яко и по водЂ хожаше огнь, и много товара погорЂ на Волхо†в лодьяхъ, и нЂколико головъ сгорЂ, и одиномь часЂ все погорЂ; и мнози от того разбогатЂша, а инии мнози обнищаша [то есть, во время "бытового" пожара произошли грабежи, чего раньше новгородские летописи не отмечали]»;

1291 год— «Того же лЂта грабиша коромолницЂ [впервые встречается термин "крамольники" - грабители] торгъ, и заутра створишя вЂче новгородци, свергоша два коромолника с мосту».

1299 год— «Месяца априля 18, в суботу великую, въ 1 час ночи, загорЂся на Варяжьскои улици, и створися горе велико, по нашимъ грЂхомъ ъздвижеся буря с вихромъ; и тако бысть силенъ огнь вборзЂ, кто, мало что похвативъ, выбЂжа изъ своего двора, а иное все огнь взя. И вержеся огнь из НЂмечьского двора в Неревьскыи конець, загорЂся на Холопьи улици, а тамо того силнЂе огнь, а неревляне на онои сторонЂ, а мостъ великыи огнь заялъ.
И тако створися пагуба велика; олна на свЂтЂ богъ и добрии люди уяша; а злии человЂци падоша на грабежи [вновь мы видим грабежи во время пожара]: что въ церквахъ, все разграбиша, бога не боячеся; а вЂдуче казнь божию, в покаяния мЂсто горшее зло створиша: въ святомь ИванЂ надъ товаромь сторожа убиша;
а въ святомь Яко†сторожь сгорЂ;
на Торговомъ полу 12 церквии сгорЂ, иконъ не всЂхъ успЂша выносити, ни книг;
а въ Христо†церкви нЂколико головъ сгорЂ и два попа сгорЂша;
в Неревьскомь конци 10 церквии сгорЂ и многа узорочья въ церквахъ, и мужь добръ сгорЂ ЕлефЂрии Лазоревичь; и бысть заутра печаль и сЂтование в радости мЂсто»;

1310 год— «Того же лЂта, на зиму, грабиша села около Новагорода [А.Петров предположил, что речь, возможно, идёт о сёлах новгородских бояр, т.е. это грабежи на социальной основе]»;

1311 год— «Тои же весны, мая 19, в ночь, загорЂся на Яне†улици, и сгорЂ дворовъ безъ 3-и 40, а головъ сгорЂ 7-ро.
И потомь июня 28, в ночь, загорЂся на Розважи улици ГлЂбовъ дворъ , и погорЂ конець Неревьскыи, сЂмо до гребли, а сЂмо и за Борькову улицю; и сгорЂ церковь святою Козмы и Демьяна, и другая святого Савы, и четыридесят церковь огорЂ, и домове добрии.
О, горе, братие, лютъ бяше пожаръ, с вЂтромь и вихромь, а злии человЂци и недобрии, бога не боячеся, видяще людемъ погыбель, пограбиша чюжая имЂния [опять мы видим грабежи имущества].
Потомь июля 16, в ночь, загорЂся на ИльинЂ улици, и ту такоже бысть лютъ пожаръ, вихромь наборзЂ, трЂскомь; и погорЂ торгъ, и домове по Рогатицю, а церквии сгорЂ деревяныхъ 7: святого Дмитрия и святого Георгия и святою Бориса и ГлЂба, и святого Ивана Ишкова, и святыя Катерины, и святого Прокопья и Христова; а каменыхъ 6 огорЂ, 7-я Варяжьская.
А оканьнии человЂци, такоже бога не боящеся, ни суда божия помняще, ни жалующе своея братья, пограбиша чюжая имЂния»;
1315 год— «[Под Торжком встретились объединённые силы тверичей и татар с объединёнными силами новгородцев, новоторов (так называли жителей Торжка). В новгородской четвёртой летописи упоминается, что "Прiидоша Новгородцкiи бояре, безъ чёрных людей"]
"Прiидоша Новгородцкiи бояре, безъ чёрных людей" съ княземъ Афанасьемъ, въ Торжокъ...съступившема бо ся полкома обЂма, бысть сЂча зла, и створися немало зла, избиша много добрыхъ муж и бояръ новгородскыхъ: ту убиша АндрЂя Климовича, Юрья Мишинича, Михаила Павшинича, Силвана, ТимофЂя АндрЂянова сына тысяцьского, Онанью Мелуева, Офонаса Романовича и купець добрыхъ много, а иныхъ новгородцевъ и новоторжьцевъ богъ вЂсть; а инии останокъ вбЂгоша в город и затворишася в городЂ с княземь Афанасьемь;...»

1337 год— «Индикта 5 наважениемь дияволимь сташа простая чадь [простые люди] на архимандрита Есифа, а думои старого архимандрита Лаврентия, и створиша вЂче, и запроша Есифа въ церкви святого Николы;
и сЂдоша около церкви нощь и день коромолници, стрегуще его. А оже кто подъ другомъ копаеть яму, самъ впадется в ню».

1340 год— «Того же лЂта, мЂсяца июня въ 7, на память святого мученика Федота, въ вторник на Троичькои недЂли, загорЂся на Розважи улици в поли, за святымъ Федоромъ, и погорЂ Неревьскыи конець даже и до святого Якова , а сЂмо и до Чюдинце†улици, и церкви вси и дворове; оттолЂ вержеся в город, и погорЂ дворъ владыченъ, церкви святыя СофЂя и что дворовъ в городЂ и церквии, и Людинъ конець и до святого Алексия, тако же и церкве и домове, а сЂмо и до Прускои улицЂ.
Тако бяше великъ и лют пожаръ, с бурею и с вихромъ, яко мнЂти уже концина, по водЂ огнь горя хожашеи много людии истопи на ВолховЂ. И перевержеся огнь чресъ Волхово на ону сторону, и тамо въскорЂ до вечернии погорЂ вся сторона от Федорова ручья въ Славно и до поля, и церкви каменыи и древяныи, и домове.
Изо многых церквии не успЂша выносити ни иконъ, ни книгъ, такоже ни из домовъ; а хотя кто что вынеслъ или на поле, или на огороды, или въ греблю, или в лодьи, или в учаны, то все пламенемь взялосъ;
а иное, что хотя кто вынеслъ, злии человЂци разграбиша, иже бога не боятся, ни чають въскресениа мертвымъ, ни суда божиа, ни възданиа но дЂлом; не токмо же то, что у человЂкъ, у своеи братии у крестиянъ, пограбиша, а иных надъ своимъ товаромъ побиша, а товаръ собЂ поимаша, нь и въ святыхъ церквах, идеже бы всякому християнину, хотя бы и свои дом повергя, а церкьвии постереци; нь пакы мы в покаяниа мЂсто горшее зло створимъ, а видяще казнь божию над ними:
въ церкви святых 40 мученикь, иже бЂ устроена и украшена иконами и писменемъ и кованиемъ и крутою, запершись въ церкви, товаръ весь, чии бы ни былъ, то все разграбиша, а иконъ и книгъ не даша носити; да якоже сами избигоша изъ церкви, все пламенемъ взялося, и сторожа два убиша.
А у святои Богородици в Торгу попъ сгорЂ; а инии глаголют, убиша и над товаромъ: понеже церковь вся погорЂ, и иконы и книгы, сего же ни власЂ огнь не прикоснуся; а товаръ всь разграбиша.
А въ святои Пятници сторожь сыномъ сгорЂ; по том же пожару и церковь та падеся, другая святою мученику Бориса и ГлЂба на ПодолЂ;
много и людии погорЂ в домех: вборзЂ бо огнь заялъ; а великыи мостъ сгорЂ всь по воду;
а изъ святои СофЂи не успЂша иконъ всЂх выносити; и много бысть пакости»
.... «В то же лЂто прииде [новый московский и Великий князь Владимирский] князь Семеон ["Гордый"] из Орды и насла на Торжокъ дани брати, и почаша силно дЂяти. Новоторжьци же прислаша с поклономъ в Новъгород;
и послаша [новгородцы] МатфЂя ВалфромЂевича, и Терентия Даниловича с братомъ, и ВалфромЂя посадница сына Остафьева, и Федора Авраамова с полкы;
и Ђхавши, изгониша Торжокъ безъ вЂсти, и изимаша [московских] намЂстьниковъ Михаила князя Давыдовица, Ивана Рыбкина сына, и борцовъ, Бориса Сменова сына, и жены их и дЂти, и сковаша я.
И сЂдЂша мЂсяць в Торжьку, городу твердивше, а ко князю послаша преже того Кузъму Твердиславля из Новагорода с жалобами: "еще не сЂд у насъ на княжении, а уже боярЂ твои дЂют силно".
И посылаху в Новъгород ис Торжьку, что быша новгородцЂ всЂли на конЂ в Торжокъ;
и не восхотЂша чернь.
Посем же видЂвше новоторжци, даждь не прибудет из Новаграда рати, въсташа чернь на бояръ, а ркуще: "почто есте новгородцовъ призвалЂ, и они князи изималЂ; намъ в томъ погинути".
И съкрутивщеся въ брони, нашедши силою на дворы, выимаша у воевод намЂстьникы княжи и борци и жены их, и новгородцовъ выпровадиша из города;
а бояре новоторьскыи прибЂжаша в Новъгород толко дущею, кто успЂлъ; а домы их разграбиша и хоромы розвозиша, а Смена Внучка убиша на вЂцЂ, потомъ и села их пуста положиша»;

1342 год— «[Конфликт между боярами Прусской улицы - Софийская сторона и Плотницкого конца - Торговая сторона с одной стороны и боярами Неревского конца - Софийская сторона. В начальной стадии конфликта мы видим явные социальные столкновения]
Того же лЂта Лука ВалфромЂевъ [боярин Неревского конца - Софийская сторона], не послушавъ Новаграда, митрополица благословениа и владычня [то есть, на свой страх и риск], скопивъ съ собою холоповъ збоевъ [боевых рабов, но здесь, как я понимаю, зависимых людей, клиентов. Если это действительно рабы, сколько же их было у Луки Варфоломеева ?], и поЂха за Волокъ на Двину, и постави городокъ Орлиць;
и скопивши Емцанъ, и взя землю Заволочкую по ДвинЂ, всЂ погосты на щитъ.
В то же время сынъ его Онцифоръ отходилъ на Волгу, Лука же въ двусту выиха воеватъ, и убиша его заволочанЂ.
И прииде вЂсть в Новъгород: "Лука убиенъ бысть", и въсташа чорныи люди [в данном этапе событий речь, вероятно, идёт о жителях всего Новгорода, т.е., это явно социальное недовольство] на ОндрЂшка [Ондрешко - боярин Плотницкого конца - Торговая сторона], на Федора на посадника Данилова [боярин Прусской улицы - Софийская сторона], а ркуци, яко тЂ заслаша на Луку убити;
и пограбиша ихъ домы и села. А Федоръ и ОндрЂшко побЂгоша в Копорью в городокъ, и тамо сЂдЂша зиму всю и до великого говЂниа. [получается, что бояр не защищали свои кончанские общинники]
И в то время прииха Онцифоръ [боярин Неревской стороны], би чоломъ Новуграду на Федора и на ОндрЂшка: «тЂ заслаша моего отца убити»;
и владыка и Новгород послаша архимандрита Есифа с бояры в Копорью по Федора и по ОндрЂшка, и онЂ приихаша и ркоша: "не думалЂ есме на брата своего на Луку, что его убити, ни засылати на его".
[конфликт переходит в другую стадию - противостояние концов]
И Онцифоръ с МатфЂемъ [Матфей Варфоломеевич Коской - боярин Неревской стороны, брат убитого Луки Варфоломеевича] созвони вЂце у святЂи СофЂи [Софийская сторона], а Федоръ и ОндрЂшко другое созвониша на Ярославли дворЂ [Торговая сторона].
И посла Онцифоръ с МатфЂемъ владыку на вЂце и, не дождавше владыцЂ с того вЂца, и удариша [то есть, жители Софийской стороны напали на жителей Торговой стороны] на Ярослаль дворъ, и яша ту МатфЂя Козку и сына его Игната, и всадиша въ церковъ, а Онцифоръ убЂжа съ своими пособникы;
то же бысть в утрЂ, а по обЂдЂ доспЂша всь город, сия перёд собЂ, а сиа собЂ [то есть две стороны стали друг перед другом];
и владыка Василии с намЂстником Борисом доконцаша миръ межи ими; и възвеличанъ бысть крестъ, а диаволъ посрамленъ бысть».

1442 год— «Того же мЂсяца мая 11, на память священномученика Мокиа, загорЂся на ПодолЂ, и бысть пожаръ лютъ и пакости людемъ много, и церквии каменых огорЂ, и христьяньскых душь богь вЂсть колко погорЂ, и конець весь погорЂ до святого Георгиа, и ту преста на ЛубяницЂ»;
- «И по малЂ временЂ, того же мЂсяца [мая], погорЂ Заполье Микитины улицЂ, и бысть пакость людемъ велика, кои вносилися к нимъ съ животы своими. Си же пожары бывають грЂхъ ради наших, да ся быхомъ покаялЂ от злобъ своихъ. В то же время людие от скорби тоя великыя пожарныя, похвативше люди, глаголюще от ярости смушени: "въ таинЂ ходите и людемъ не являитеся, и зажигаете град, и людЂи губите"; и овЂх на огнЂ сожьгоша, а иных с мосту сметаша. А богъ вЂсть, испытая сердца человЂческая, право ли есть глаголющаа».

1445 год— «А в НовЂгородЂ хлЂбъ дорогъ бысть не толко сего единого году, но всю десять лЂтъ: по д†коробьи на полтину, иногда боле мало, иногды менши, иногда нЂгдЂ купить; и бысть скорбь и туга христьяномъ велми, толко слышати плачь и рыданье по улицам и по торгу; и мнозЂ от глада падающе умираху, дЂти пред родители своими, отци и матери пред дЂтыми своими; и много разидошася: инии в Литву, а инии в Латиньство, инЂи же бесерменомъ и Жидомъ ис хлЂба даяхуся гостемъ.
А в то же время не бЂ в НовЂгородЂ правдЂ и праваго суда, и въсташа ябетници, изнарядиша четы и обЂты и целованья на неправду, и начаша грабити по селамъ и по волостемъ и по городу; и бЂахомъ в поруганье сусЂдомъ нашимъ, сущимъ окрестъ нас; и бЂ по волости изъЂжа велика и боры частыя, криць и рыдание и вопль и клятва всими людьми на старЂишины наша и на град нашь, зане не бЂ в насъ милости и суда права»;

1446 год— «Того же лЂта начаша людие денгЂ хулити серебряныя [т.е. порча монеты, которая, я думаю, была санкционирована властями], даже и всЂ новгородци другъ на друга смотря, и бысть межи ими голка и мятежь и нелюбовь; и посадник и тысячкыи и весь Новъгород уставиша 5 дЂнежьниковъ, начаша переливати старыи денги, а новыи ковати в ту же мЂру, на 4 почки таковых же, а от дЂла от гривны по полуденги; и бысть христьяном скорбь велика и убытокъ в городЂ и по волостемъ; да и сие не забвено будеть в послЂднех родех»;