ВЕЛИКИЙ НОВГОРОД


В этой главе я собрал некоторые сообщения новгородских летописей о коллективных действиях действиях новгородской общины.

Материалы я брал в доступных сегодня текстах летописей. Мне так представляется, что любой желающий вполне поймёт написанное.
В тех случаях, где я даю пояснения к тексту, у меня стоят вот такие [мои комментарии даны курсивом в квадратных скобках] скобки.

В текстах летописей запись о всех события одного года [Въ то же лЂто] записана одним абзацем. Для удобства чтения, там, где в году записано несколько разных событий, я разбиваю такую годовую запись на несколько отдельных абзацев, но по контексту вы поймёте, что речь идёт о событиях одного года.
Если запись одного события слишком большая, я также разбиваю её на несколько отдельных предложений, чтобы вам было удобнее читать текст.
В некоторых годовых сообщениях вы читаете сборные записи из нескольких летописей, так как запись в одной летописи может быть краткой по тем или иным причинам.
Например, события 1386 года скомпанованы из нескольких летописей, с моими пояснениями.

(В тексте буква "Ђ" -"ять", читается как "ие").




Первое совместное действие новгородской общины - крещение новгородцев - описанно в Иоакимовской летописи. Существуют разные точки зрения по поводу подлинности Иоакимовской летописи и приведённой ниже цитаты. Давайте вспомним, что само по себе крещение новгородской и других общин Руси историк И.Фроянов описал как навязывание политического господства со стороны киевской общины. Если исходить из подобной гипотезы, то данные события вполне имели место быть и летописец действительно описал процесс крещения новгородцев опираясь на недошедшие до нас сведения:
«И.ФРОЯНОВ О КРЕЩЕНИИ РУСИ»
Итак:
990 (?) год —«В Новеграде людие, уведавше еже Добрыня идет крестити я, учиниша вече и закляшася вси не пустити во град и не дати идолы опровергнути.
И егда приидохом, они, разметавше мост великий, изыдоша со оружием, и асче Добрыня пресчением и лагодными словы увесчевая их, обаче они ни слышати хотяху и вывесше 2 порока великие со множеством камения, поставиша на мосту, яко на сусчие враги своя.
Высший же над жрецы славян Богомил, сладкоречия ради наречен Соловей, вельми претя люду покоритися.
Мы же стояхом на Торговой стране, ходихом по торжисчам и улицам, учахом люди, елико можахом.
Но гиблюсчим в нечестии слово крестное, яко апостол рек, явися безумием и обманом.
И тако пребывахом два дни, неколико сот крестя.
Тогда тысяцкий новгородский Угоняй, ездя всюду, вопил: «Лучше нам померети, неже боги наша дати на поругание».
Народ же оная страны, разсвирипев, дом Добрынин разориша, имение разграбиша, жену и неких от сородник его избиша.
Тысяцкий же Владимиров Путята, яко муж смысленный и храбрый, уготовав лодиа, избрав от ростовцев 500 муж, носчию перевезеся выше града на ону страну и вшед во град, никому же пострегшу, вси бо видевши чаяху своих воев быти.
Он же дошед до двора Угоняева, онаго и других передних мужей ят и абие посла к Добрыне за реку.
Людие же страны оные, услышавше сие,собрашася до 5000, оступиша Путяту, и бысть междо ими сеча зла.
Некия шедше церковь Преображения господня разметаша и домы христиан грабляху. Даже на разсвитании Добрыня со всеми сусчими при нем приспе и повеле у брега некие домы зажесчи, чим люди паче устрашени бывше, бежаху огнь тушити; и абие преста сечь, тогда переднии мужи, пришедше к Добрыне, просиша мира.
Добрыня же, собра вои, запрети грабление и абие идолы сокруши, деревяннии сожгоша, а каменнии, изломав, в реку вергоша; и бысть нечестивым печаль велика.
Мужи и жены, видевше тое, с воплем великим и слезами просясче за ня, яко за сусчие их боги. обрыня же, насмехаяся, им весча: «Что, безумнии, сожалеете о тех, которые себя оборонить не могут, кую пользу вы от них чаять можете».
И посла всюду, объявляя, чтоб шли ко кресчению.
Воробей же посадник, сын Стоянов, иже при Владимире воспитан и бе вельми сладкоречив, сей иде на торжисче и паче всех увесча.
Идоша мнози, а не хотясчих крестятися воини влачаху и кресчаху, мужи выше моста, а жены ниже моста.
Тогда мнозии некресчении поведаху о себе кресчеными быти; того ради повелехом всем кресченым кресты деревянни, ово медяны и каперовы (сие видится греческое оловянны испорчено. — В. Т.) на выю возлагати, а иже того не имут, не верити и крестити; и абие разметанную церковь паки сооружихом.
И тако крестя, Путята иде ко Киеву.
Сего для людие поносят новгородцев: Путята крести мечем, а Добрыня огнем»

[Похоже, это первое сообщения о коллективных действиях новгородской общины, не вызывающее споры у историков].
1016 год—«В НовЂгородЂ же тогда Ярослав кормяше [содержал] Варягъ много, бояся рати [войны с Киевом]; и начаша Варязи насилие дЂяти на мужатых женахъ.
Ркоша новгородци: "сего насилья мы не можем смотрити"; и собрашася в нощь исЂкоша Варягы в ПоромонЂ дворЂ [без суда, т.е. незаконно],
а князю Ярославу тогда в ту нощь сущу на РакомЂ [Ракомие - одна из двух загородных княжеских резиденций в Новгороде].
И се слышавъ, князь Ярославъ разгнЂвася на гражаны, и собра вои сравны тысящу [по одной из гипотез, речь идёт о верхушке новгородского общества, родо-племенной знати], и, обольстивъ ихъ, исЂче, иже бяху Варягы ти исЂклЂ; а друзии бЂжаша изъ града [количество погибших новгородцев не известно, но вряд ли их было много].
И в ту же нощь ис Кыева сестра Ярославля Передслава присла к нему вЂсть, рекши: "отець ти умерлъ, а брати ти [князья Борис и Глеб] избиена".
И се слышавъ Ярославъ заутра собра новогородцовъ избытокъ, и сътвори вЂче на полЂ [Инициатором созыва новгородцев является князь. Мы видим его обращение к новгородцам с просьбой о помощи, а не принудительный "призыв на действительную военную службу", как было в СССР. Данное сообщение прямо показывает нам пределы княжеской власти в то время], и рече к ним: "любимая моя и честная дружина, юже вы исЂкохъ вчера въ безумии моемъ, не топЂрво ми ихъ златомъ окупитЂ". И тако рче имъ: "братье, отець мои Володимиръ умерлъ есть, а Святополкъ княжить в КиевЂ; хощу на него поити; потягнете по мнЂ". И рЂша ему новгородци" "а мы княже, по тобЂ идемъ". И собра вои 4000: Варягъ бяшеть тысяща, а новгородцовъ 3000, [сравните количество варягов и новгородцев] и поиде на нъ...»;
- «[После победы Ярослава над Святополком].. а Ярослав иде къ Кыеву, сЂде на столЂ отца своего Володимира; и абие нача вои свои дЂлитЂ, старостам по 10 гривенъ, а смердомъ по гривнеЂ, а новгородцомЂ по 10 гривенъ всЂмъ [обратите внимние, как высоко оценил Ярослав услуги новгородцев], и отпусти ихъ всЂх домовъ, и дав имъ правду, и устав списавъ, тако рекши имъ: "по се грамотЂ ходите, якоже списах вамъ, такоже держите" [в тексте "грамота" написана в единственном числе, но в дальнейшем новгородцы всегда упоминали "грамоты Ярослава" во множественном числе, т.е. грамот было явно больше одной]. А се есть правда рускаа. [Дальше следует текст Руской Правды, но часть историков считает, что текст Ярославовой (Ярославовых) грамот был иным, это позднейшая вставка московских переписчиков летописи]».

1116 год—«Иде Мьстиславъ на Чюдь с новгородьци и възя МедвЂжю голову на 40 святыхъ»

1132 год— «[Всеволод, нарушив договор с новгородцами, самовольно ушёл в Переяславль Руский по просьбе брата Ярополка, севшего на княжении в Киеве. Однако из Переяславля его выгнали] И приде опять [Всеволод] Новугороду и бысть въстань [восстание, недовольство] велика въ людьхъ; и придоша пльсковици и ладожане Новугороду, и выгониша князя ВсЂволода из города. и пакы съдумавъше, въспятиша и Устьяхъ ;

1136 год—«Индикта лЂта 14, новгородьци призваша пльсковиче и ладожаны и сдумаша, яко изгонити князя своего ВсЂволода, и въсадиша въ епископль дворъ, съ женою и съ дЂтьми и съ тыцею, мЂсяця маия въ 28; и стражье стрежаху день и нощь съ оружиемь, 30 мужь на день. И сЂде 2 мЂсяця, и пустиша из города июля въ 15, а Володимира, сына его, прияша.
А се вины его творяху: 1) не блюдеть смердъ [смерды - зависимое население, платившее дань всему городу, т.е. новгородцы терпят убытки]; 2) "чему хотелъ еси сести Переяславли [ушёл без согласования с городской общиной княжить в Переяславль Руский]"; 3) "ехалъ еси съ пълку переди всЂхъ, а на то много; на початыи велевъ ны, рече, къ ВсЂволоду приступити, а пакы отступити велить" [обвинили в трусости]; не пустиша его, донелЂже инъ [иной, т.е. другой] князь приде»;

1154 год—«Изгнаша новъгородици князя Ярослава въ 26 марта, и въведоша Ростислава, сына Мьстиславля, априля въ 17»; [так как за изгнанием князя не последовала смена посадника, то здесь, вероятно, мы видим консолидированные действия всей общины]

1169 год—«Иде Даньслав Лазутиниць за Волокъ даньникомь съ дружиною [в Псковской второй летописи есть важное указание - от каждого конца по 100 человек]; и присла АндрЂи [Боголюбский] пълкъ свои на нь, и бишася с ними, и бЂше новгородьць 400 [т.е. в Новгороде ещё 400/100= 4], а суждальць 7000 [соотношение воинов, на мой взгляд, сомнительное]; и пособи богъ новгородцемъ, и паде ихъ 300 и 1000, а новгородьць 15 муж; и отступиша новгородьци, и опять воротивъшеся, възяшя всю дань, а на суждальскыхъ смьрдЂхъ другую, и придоша сторови вси».
- «Въ то же лЂто, на зиму, придоша подъ Новъгородъ суждальци съ Андреевицемь, Романъ и Мьстислав съ смольняны и съ торопьцяны, муромьци и рязаньци съ двема князьма, полоцьскыи князь съ полоцяны, и вся земля просто Русьская. [Думаю, многим известна новгородская икона, посвящённая этим событиям. Вот две новгородские иконы, встретившиеся мне в наших музеях. Икона "Чудо от иконы "Богоматерь знамение".]
Новгородьци же сташа твьрдо о князи РоманЂ о Мьстиславлици, о Изяславли вънуце, и о посадницЂ о ЯкунЂ, и устроиша острогъ около города. И приступиша къ граду въ недЂлю на съборъ, и съездишася по 3 дни въ четвьртыи же день въ среду приступиша силою и бишася всь день и къ вечеру побЂди я князь Романъ съ новгородьци, силою крестьною и святою богородицею и молитвами благовЂрнаго владыкы Илие, мЂсяця феураря въ 25, на святого епископа Тарасия, овы исЂкоша, а другыя измаша, а прокъ ихъ злЂ отбЂгоша, и купляху суждальць по 2 ногатЂ [т.е. суздальцы, ввиду большого количества пленных, стоили очень дёшево, всего 2 ногаты за человека, стоимость овцы]».

1191 год— «Ходиша новгородьци съ Корелою на Емь, и воеваша землю ихъ и пожьгоша и скотъ исекоша»;

1196 год— «[между Ярославом и Всеволодом возник спор о княжении в Новгороде] а Новгородъ выложиша вси князи въ свободу: кде имъ любо, ту же собе князя поимають»;

1200 год— «Ловоть възяша Литва и до Налюця, съ БЂлее до Свинорта и до Ворча середу; и гнашася новгородьци по нихъ и до Цьрнянъ, и бишася с ними, и убиша Литвы мужь 80, а новгородьць 15: Рагуилу Прокопииница съ братомь Ольксою, Гюргя Събышкиниця, Ратьмира НЂжатиниця, Страшка сереброника вЂсця, Вънезда Ягиниця, Луку Мирошкинъ отрок, Микиту Лазоревиця, Жирошку Огасовиця, Осипа Подвоискаго, Романа Пъкта, инЂхъ 4 муж, а полонъ вьсь отяша, а избътъкъ убЂжаша».

1216 год— «МЂсяця марта в 1 день, въ въторник по чистЂи недЂли, поиде князь Мьстиславъ на зять свои Ярослава с новгородци, а въ четвьрток побЂгоша къ Ярославу прЂступници кресту [сторонники Ярослава, изменившие Новгороду]: человали бо бяху хрестъ честьныи къ Мьстиславу съ всЂми новгородци, яко всЂмъ одинакымъ быти, Володиславъ Завидиць, Гаврила Игоревиць, Гюрги Ольксиниць, Гаврильць Милятиниць, и съ женами и съ дЂтьми...»;
«Мьстиславъ же поиде Серегиромъ, и вниде въ свою волость, и рече новгородцомъ: «идете в зажитья [грабить противника], толко головъ не емлите»;
«Описание военных действий с участием новгородцев»;
«[Перед началом второй битвы на Липице 1216 года] Оле страшно чюдо и дивно, братье; поидоша сынове на отци, а отци на сыны, брат на брата, рабъ на господина, господинъ на рабъ.
И ста Ярославъ и Юрьи с братьею на рЂцЂ ХзЂ; Мьстиславъ же и Костянтинъ и два Володимира с новгородци сташа на рЂцЂ ЛипицЂ; и узрЂша полкы стояща, и послаша Лариона съчкаго къ Юрью: "кланяемь ти ся; нЂту намъ с тобою обиды, съ Ярославомъ намъ обида; пусти мужи мои новгородци и новоторжьци; и, что еси зашелъ волости новгородчкои Волокъ, въспяти; а миръ возми с нами, а крестъ к намъ цЂлуи; а крови не проливаимя".
ОтвЂцаше: "мира не хощемъ, а мужи у мене; а далече есте шли, и вышли есте акы рыба на сухо".
И сказа Лариянъ ту рець Мьстиславу и новгородцемъ; и ркоша новгородци "княже, не хощемъ изъмрети на конех, нь, якоже отци наши билися на Колачькеи, пЂши».
Мьстиславъ же князь радъ бысть тому; [решимости новгородцев драться в битве]
новъгородци же съседавъше съ конь и порты [штаны] съметавъше, босии, сапогы съметавъше, поскочиша; [в определённом смысле это психическая атака]
а Мьстиславъ поеха за ними на конихъ [со своей дружиной]
[объединённые силы новгородцев, смолян, и ростовцев (!) в битве разгромили объединённые силы Переяславля-Залесского, Владимира и Мурома, что позволило снять блокаду с Новгорода, а так же посадить во Владимире княжившего в Ростове Константина]
О, великъ е, братье, промыслъ божии; на томь победищи Гюргевыхъ и Ярослалихъ вои паде бещисла, а новгородьць убиша на съступЂ Дмитра Пльсковитина, Онтона котелника, Иванъка Прибышиниця опоньника; а въ загонЂ: Иванка поповиця, Сьмьюна Петриловиця, тьрьскаго даньника»;
«[освободив пленённых ранее новгородцев и забрав свою дочь, бывшей в тот момент женой Ярослава, Мстислав с новгородцами] и придоша въ Новъгородъ съдрави вси. Тъгда отъяша посадничьство у Гюргя у Иванковиця и даша Твьрдиславу Михалковицю».

1221 год— «Показаша путь новгородци князю ВсЂволоду: "не хочемъ тебе; поиди, камо хочеши"; иде къ отцеви въ Русь».

1224 год— «Приде князь Всеволодъ Гюргевиць въ Новъгород» [дальше достаточно подробно описывается злосчастная битва на Калке];
- «Въ то же лЂто поиде князь Всеволодъ другое из Новагорода въ ноць, утаивъся, съ всЂмъ дворомь своимь.
И приехавъ, сЂде на Тържьку [где к нему подошло подкрепление, в том числе и из Ростова] "выдаите ми [потребовал от новгородцев Всеволод] Якима Иванковиця, Микифора Тудоровиця, Иванка Тимошкиниця, Сдилу Савиниц, Вячка, Иваца, Радка; не выдадите ли, а я поилъ есмь коне ТьхвЂрью, а еще Волховомь напою".
Новгородци же скопиша всю волость, а около города острогь доспеша, а къ Гюргю послаша Полюда, Вячеслава Прокшиниця, Иванка Ярышевиця: "княже, кланяемъ ти ся, а братьи своеи не выдаваемъ, а кръви не проливаи; пакы ли твои мець, а наше головы [Юрий пограбил Торжок, но был вынужден уйти]».

1234 год— «Иде князь Ярослав съ новгородци и съ всЂю областью и с полкы своими на НЂмьци подъ Гюргевъ..
[после ожесточённых стычек] И поклонишася НЂмьци князю, Ярослав же взя с ними миръ на вьсеи правдЂ своеи;
и възвратишася новгородци сдрави вси, а низовьчь нЂколико паде.»;
- «[Ярослав с новгородцами в очередной раз воевал с Литвой в Торопецкой волости, новгородцы победили] А новгородьць ту убиша 10 мужь: Феда Якуновича тысячьского, Гаврила щитника, НЂгутина на Лубяници, НЂжилу серебреника, Гостилца на Кузмадемьяни улици, Федора Ума княжь дЂцкои, другое городищанинъ, и инЂхъ 3 мужи; а покои господи душа ихъ въ царствии небеснЂмь, пролившихъ кръви своя за святую Софью и за кровь христьяньскую».

1240 год— «Придоша СвЂи в силЂ велицЂ, и Мурмане, и Сумь, и Ђмь в кораблихъ множьство много зЂло [идёт описание событий, связанных с битвой и победоносного для новгородцев сражения]
Новгородець же ту паде: Костянтинъ Луготиниць, Гюрята Пинещиничь, НамЂстъ, Дрочило Нездыловъ сынъ кожевника, а всЂхъ 20 мужь с ладожаны, или менши, богь вЂстъ. Князь же Олександръ съ новгородци и с ладожаны придоша вси здрави въ своя си, схранени богомь и святою Софьею и молитвами всЂхъ святыхъ»;
- «В то же лЂто, тои же зимы выиде князь Олександръ из Новагорода къ отцю в Переяславль съ матерью и с женою и со всЂмь дворомь своимь, роспрЂвъся с новгородци».
- «Новгородци же послаша къ Ярославу по князя, и дасть имъ сына своего АндрЂя.
Тогда же сдумавше новгородци, послаша владыку с мужи опять по Олександра;
а на волость Новгородьскую наидоша Литва, НЂмци, Чюдь, и поимаща по ЛугЂ вси кони и скотъ, и нелзЂ бяше орати по селомъ и нЂчимь,
олна вда Ярославъ сына своего Александра опять».

1241 год— «Приде Олександръ князь в Новъгородъ, и ради быша новгородци»;
- «Того же лЂта поиде князь Олександръ на НЂмци на городъ Копорью, с новгородци и с ладожаны и с КорЂлою и съ Ижеряны, и взя городъ, а НЂмци приведе в Новъгородъ, а инЂхъ пусти по своеи воли; а Вожанъ и Чюдцю перевЂтникы извЂша».

1242 год— «Поиде князь Олександръ с новгородци и с братомь АндрЂемь и с низовци [здесь в широком смысле из Ростово-Суздальской земли] на Чюдьскую землю на НЂмци и зая вси пути и до Пльскова;
и изгони князь Пльсковъ [взял Псков "изгоном", т.е. быстро, внезапно, без штурма], изъима НЂмци и Чюдь, и сковавъ поточи в Новъгородъ, а самъ поиде на Чюдь»
- «И яко быша на земли, пусти полкъ всь в зажития [узаконенный грабёж местного населения, в виде натуральной оплаты труда своим воинам];
а Домашь Твердиславичь и Кербетъ быша в розгонЂ [разведка, передовой дозор], и усрЂтоша я НЂмци и Чюдь у моста, и бишася ту; и убиша ту Домаша, брата посаднича, мужа честна, и инЂхъ с нимь избиша, а инЂхъ руками изъимаша, а инии къ князю прибЂгоша в полкъ, князь же въспятися на озеро, НЂмци же и Чюдь поидоша по нихъ.
УзрЂвъ же князь Олександръ и новгородци, поставиша полкъ на Чюдьскомь озерЂ на Узмени, у ВоронЂя камени; и наЂхаша на полкъ НЂмци и Чюдь и прошибошася свиньею сквозЂ полкъ, и бысть сЂча ту велика НЂмцемь и Чюди.
Богъ же и святая Софья и святою мученику Бориса и ГлЂба, еюже ради новгородци кровь свою прольяша, тЂхъ святыхъ великыми молитвами пособи богъ князю Александру;
а НЂмци ту падоша, а Чюдь даша плеща; и, гоняче, биша ихъ на 7-ми верстъ по леду до Суболичьскаго берега; и паде Чюди бещисла, а НЂмець 400, а 50 руками яша и приведоша в Новъгородъ. А бишася мЂсяца априля въ 5, на память святого мученика Клавдия, на похвалу святыя Богородица, в суботу».
- «Того же лЂта НЂмци прислаша с поклономь: «безъ князя что есмы зашли Водь, Лугу, Пльсковъ, Лотыголу мечемь, того ся всего отступаемъ; а что есмы изъимали мужии вашихъ, а тЂми ся розмЂнимъ: мы ваши пустимъ,а вы наши пустите»; и таль пльсковьскую пустиша и умиришася».

1268 год— «Сдумаша новгородци с княземь своимь Юрьемь, хотЂша ити на Литву, а инии на Полтескъ, а инии за Нарову.
И яко быша на ДубровнЂ, бысть распря, и въспятишася и поидоша за Нарову къ Раковору, и много в земли ихъ потратиша, а города не взяша; застрЂлиша же с города мужа добра Федора Сбыславича и инЂхъ 6 человЂкъ; и приЂхаша здорови»;
- «Того же лЂта сдумавше новгородци с посадникомь Михаиломь, призваша князя Дмитрия Александровича ис Переяславля с полкы, а по Ярослава послове послаша; и посла Ярославъ в себе мЂсто Святъслава с полкы.
И изискаша мастеры порочныЂ, и начаша чинити порокы [стенобитные машины, тараны] въ владычни дворЂ.
И прислаша НЂмци послы своя, рижане, вельяжане, юрьевци и изъ инЂхъ городовъ, с лестью глаголюще: "намъ с вами миръ; перемогаитеся с колыванци и съ раковорци, а мы к нимъ не приставаемъ, а крестъ цЂлуемъ"»;
- «И цЂловаша послы крестъ; а тамо Ђздивъ Лазорь Моисиевичь водилъ всЂхъ ихъ къ кресту, пискуповъ и божиихъ дворянъ [орденских рыцарей ?], яко не помогати имъ колыванцемъ и раковорцемъ; и пояша на свои руцЂ мужа добра из Новагорода Семьюна, цЂловавше крестъ»;
- «[Раковорская битва потрясла новгородцев и псковичей своими страшными потерями]
И совкупившеся вси князи в Новъгородъ: Дмитрии, Святъславъ, брат его Михаило, Костянтинъ, Юрьи, Ярополкъ, Довмонтъ Пльсковьскыи, и инЂхъ князии нЂколико, поидоша к Раковору мЂсяца генваря 23 [обратите внимание на небывало большое количество руских князей, принимающих участие в походе];
и яко внидоша в землю ихъ, и роздЂлишася на 3 пути, и много множьство ихъ воеваша.
И ту наЂхаша пещеру непроходну, в неиже бяше множьство Чюди влЂзше, и бяше нЂлзЂ ихъ взяти, и стояша 3 дни; тогда мастеръ порочныи хытростью пусти на ня воду, Чюдь же побЂгоша сами вонъ, и исЂкоша ихъ, а товаръ новгородци князю Дмитрию всь даша.
И оттолЂ поступиша к Раковору; и яко быша на рЂцЂ КЂголЂ, и ту усрЂтоша стоящь полкъ нЂмецьскыи; и бЂ видЂти якои лЂсъ: бЂ бо съвкупилася вся земля НЂмецьская.
Новгородци же не умедляче ни мало, поидоша к нимъ за рЂку, и начаша ставити полкы: пльсковичи же сташа по правои руцЂ, а Дмитрии и Святъславъ сташа по праву же выше, а по лЂву ста Михаило, новгородци же сташа в лице желЂзному полку противу великои свиньи.
И тако поидоша противу собЂ; и яко съступишася, бысть страшно побоище, яко не видали ни отци, ни дЂди.
И ту створися зло велико: убиша посадника Михаила, и Твердислава Чермного, Никифора Радятинича, Твердислава Моисиевича, Михаила Кривцевича, Ивача, Бориса Илдятинича, брата его Лазоря, Ратшю, Василя Воиборзовича, Осипа, Жирослава Дорогомиловича, Поромана Подвоиского, Полюда, и много добрыхъ бояръ, а иныхъ черныхъ людии бещисла; а иныхъ без вЂсти не бысть: тысячьского Кондрата, Ратислава Болдыжевича, Данила Мозотинича, а иныхъ много, богъ и вЂсть, а пльскович такоже и ладожанъ; а Юрьи князь вда плечи, или перевЂтъ былъ в немь, то богъ вЂсть .... пособи богъ князю Дмитрию и новгородцемъ, мЂсяца ферваря 18, на память святого отца Лва, в суботу сыропустную;
и гониша ихъ, бьюче, и до города, въ 3 пути, на семи верстъ, якоже не мочи ни коневи ступити трупиемь.
И тако въспятишася от города, и узрЂша иныи полчищь свинью великую, которая бяше вразилася въ возникы новгородьскыЂ;
и хотЂша новгородци на нихъ ударити, но инии рекоша: "уже есть велми к ночи, еда како смятемся и побиемся сами";
и тако сташа близъ противу собЂ, ожидающе свЂта.
Они же оканьнии крестопреступници, не дождавъше свЂта, побЂгоша.
Новгородци же стояша на костехъ 3 дни [собирали не только тела погибших и раненых, но и оружие, личные вещи убитых], и приЂхаша в Новъгородъ, привезоша братию свою избьеныхъ, и положиша посадника Михаила у святои Софьи.
Буди, господи боже милостивыи человЂколюбче, въ ономь вЂцЂ стати со всЂми угодившими ти от вЂка, иже кровь свою прольяша за святую Софью, животъ свои отдавше честно

1270 год— «Преставися Варламъ, игуменъ святого Георгия, архимандритъ новгородьскыи»;
- «Того же лЂта бысть мятежь в НовЂгородЂ: начаша изгонити князя Ярослава [Ярослав Ярославович - первый тверской князь, исполняющий в это время по совместительству обязанности Великого князя Владимирского] из города, и съзвониша вЂче на Ярославли дворЂ, и убиша Иванка, а инии вбЂгоша в Николу святыи [Никольский собор, находится рядом с Ярославовым двором. На площади около Никольского собора собиралось городское вече];
а заутра побЂгоша къ князю на Городище тысячьскыи Ратиборъ, Гаврило Кыяниновъ и инии приятели его. И взяша домы ихъ на разграбление и хоромы рознесоша; а къ князю послаша на Городище, исписавше на грамоту всю вину его: 1) чему еси отъялъ Волховъ гоголными ловци, а поле отьялъ еси заячими ловци; 2) чему взялъ еси Олексинъ дворъ Морткинича; 3) чему поималъ еси серебро на МикифорЂ Манускиничи и на РоманЂ Болдыжевичи и на ВарфломЂи; 4) а иное, чему выводишь от нас иноземца, котории у насъ живуть", а того много вины его; "а ныне, княже, не можемъ терпЂти твоего насилья; поЂди от насъ, а мы собЂ князя промыслимъ".
Князь же присла на вЂче Святьслава и АндрЂя Воротиславича с поклономь: "того всего лишюся, акрестъ цЂлую на всеи воли вашеи".
Новгородци же отвЂчаша: "княже, поЂди проче, не хотимъ тебе; али идемъ всь Новъгородъ прогонитъ тебе"»;
- «Князь же поиде из города по неволи; новгородци же послаша по Дмитрия Александровича; Дмитрии же отречеся, тако река: "не хочю взяти стола передъ стрыемь своемь". И быша новгородци печални;
а Ярославъ нача полкы копити на Новъгородъ, и бЂ послалъ къ цесарю татарьску [царю татарскому !] Ратибора, помочи прося на Новъгородъ»;
- «И се учювъ князь Василии Ярославич, присла послы в Новъгород, река тако: «кланяюся святои Софьи и мужемъ новгородцемъ; слышалъ есмь, аже Ярославъ идеть на Новъгородъ со всею силою своею, и Дмитрии с переяславци , и ГлЂбъ съ смолняны; жаль ми своея отчины»;
а самъ поЂха в Татары, поима съ собою Петрила Рычага и Михаила Пинещинича, и възврати татарьскую рать, тако рекъ цесареви: "новгородци прави, а Ярославъ виновать". Уже бо бяше цесарь отпустилъ рать на Новъгородъ по Ратиборову лживому слову, рече бо Ратиборъ цесарю: "новгородци тебе не слушають; мы дани прошали тобЂ, и они нас выгнали, а инЂхъ избили, а домы наша розграбили, а Ярослава бещьствовали"»;
- «Новгородци же поставиша острогъ около города по обЂ странЂ, а товаръ въвозиша в город. И пригониша сторожи Ярославли мало не до Городища, и выидоша всь град въ оружии от мала и до велика къ Городищю, и стояша два дни пЂши за Жилотугомъ, а коневьници за Городищемь»;
- «То увЂдавъ, Ярославъ поиде об ону сторону к РусЂ и сЂде в РусЂ, а в Новъгородъ присла Творимира: "всего, что вашего нелюбия до мене, того лишаюся; а князи вси за мене поручатся".
Новгородци же послаша к нему Лазоря Моисиевича: "княже, сдумалъ еси на святую Софью; поЂди, ать изъмремъ честно за святую Софью; у нас князя нЂтуть, но богъ и правда и святая Софья, а тебе не хочемъ»;
- «И совкупися в Новъгородъ вся волость Новгородьская, пльсковичи, ладожане, КорЂла Ижера, Вожане; и идоша в Голино от мала и до велика, и стояша недЂлю на бродЂ, а Ярославль полкъ об ону сторону.
И присла митрополитъ грамоту в Новъгородъ, река тако: "мнЂ поручилъ богъ архиепископию в Русьскои земли, вамъ слушати бога и мене; кръви не проливаите, а Ярославъ всеЂ злобы лишается, а за то язъ поручаюся; аже будете и крестъ цЂловали, язъ за то прииму опитемью и отвЂчаю за то пред богомь".
И не да богъ кровопролития христьяномъ. И присла Ярославъ с поклономь в новъгородскыи полкъ, и взяша миръ на всеи воли новгородьскои, и посадиша Ярослава, и водиша и къ кресту. [Из других источников известны имена татарских послов, которые принуждали к миру новгородцев - Чевгу и Баити]»;
-Того же лЂта, на зиму, иде князь Ярославъ въ Володимирь, и оттолЂ иде въ Орду, а в НовЂгородЂ остави АндрЂя Воротиславича; а пльсковичемъ дасть князя Аигуста. [Но ордынцы ограничили возможность Ярослава злоупотреблять своими властными полномочиями]».

1287 год— «Бысть мятеж великъ в НовЂгородЂ на Смена Михаиловича: въста на него всъ Новъгород безъ исправы [иначе говоря, Семён Михайлович так зарвался будучи у власти, что за него не заступился даже его родной городской конец, как всегда бывало в истории Новгорода !!! ], поидоша на него изо всЂх концевъ, яко силная рать, всякыи въ оружии, силою великою; жалостьно видЂние.
И тако поидоша на дворъ его, взяша всь домъ его с шюмомъ. Семеонъ прибЂжа къ владыцЂ, и владыка провади въ святую СофЂю; и тако ублюде богъ, и заутра снидошася в любовь.
Семеон же по малЂ дни разболЂся болЂзнью; лежавъ нЂколико днии [похоже, инфаркт или инсульт на нервной почве], преставися мЂсяца июля въ 16, на память святого Тихона, в понедЂльник».

1314 год— «Избиша КорЂла городчанъ, кто былъ Руси в КорЂльскомь городкЂ, и въведоша к собЂ НЂмець;
новгородци же с намЂстникомь Федоромь идоша на нихъ, и передашася КорЂла, и избиша новгородци НЂмець и КорЂлу перевЂтниковъ»;
- «[впервые встречается упоминание Москвы в истории Новгорода, причём новгородцы явно на стороне москвичей, так как противостояние Москвы и Твери явно устраивало новгородцев в их попытках традиционного политического лавирования между разными центрами силы]
Того же лЂта приЂха Федоръ Ржевьскыи в Новъгород от князя Юрья [Юрий Данилович] с Москвы, и изъима намЂстникы Михаиловы [то есть тверских], и держаша ихъ въ владычни дворЂ, а новгородци с княземь Федоромь поидоша на Волгу;
и выиде князь Дмитрии Михаилович со ТфЂри и ста об ону сторону Волгы, и тако стояша и до замороза, а Михаилу князю тогда сущю въ ОрдЂ. Посемь докончаша съ Дмитриемь миръ, и оттолЂ послаша по князя Юрья на Москву, на всеи воли новгородскои; а сами възвратишася в Новъгород»;

1315 год— «Поиде князь великыи Юрьи из Новагорода, позванъ въ Орду от цесаря, марта 15, в суботу Лазореву, оставивъ в НовЂгородЂ брата своего Афанасья»
- «[Под Торжком встретились объединённые силы тверичей и татар с объединёнными силами новгородцев, новоторов (так называли жителей Торжка)]
...съступившема бо ся полкома обЂма, бысть сЂча зла, и створися немало зла, избиша много добрыхъ муж и бояръ новгородскыхъ: ту убиша АндрЂя Климовича, Юрья Мишинича, Михаила Павшинича, Силвана, ТимофЂя АндрЂянова сына тысяцьского, Онанью Мелуева, Офонаса Романовича и купець добрыхъ много, а иныхъ новгородцевъ и новоторжьцевъ богъ вЂсть; а инии останокъ вбЂгоша в город и затворишася в городЂ с княземь Афанасьемь;
И присла князь Михаило к новгородцемъ в Торжекъ: "выдаите ми князя Афанасья и Федора Жревьского [Фёдор Ржевский], а язъ с вами миръ докончаю";
И рекоша новгородци: "не выдаемъ Афанасья, но измремъ вси честно за святую Софью";
И присла князь Михаило опять: "выдаите ми Федора Жревьского";
и не хотЂвше выдати, по неволи выдаша его, и на собЂ докончаша 50000 гривен серебра, и докончаша миръ и крестъ цЂловаша.
И по миру князь Михаило призва к собЂ князя Афанасья и бояры новгородскыи, и изъима ихъ, и посла на ТфЂрь в тали [в оковах], а останокъ людии в городЂ нача продаяти [фактически, заставил горожан выкупаться из рабства, кому повезло и у кого были средства], колико кого станеть, а снасть отъима у всЂхъ.
А бои бысть мЂсяца февраря 10, на святого мученика Харлампия.
И посла князь Михаило намЂстникы своя в Новъгород, а посадничьство даша Семену Климовичю».

1316 год— «Выидоша намЂстници Михаиловы из Новагорода, и поиде князь Михаило к Новугороду со всею Низовьскою землею;
а новгородци учиниша острогъ около города по обЂ сторонЂ, и соидеся вся волость новгородская: пльсковичи, ладожане, рушане, КорЂла, Ижера, Вожане.
Князь же Михаило, не дошедъ города, ста въ УстьянЂхъ; и тако мира не возма, поиде проче, не успЂвъ ничтоже, но болшюю рану въсприимъ: възвративше бо ся въспять, заблудиша въ озерЂхъ и в болотЂхъ; и начаша мерети гладомь, ядяху же и конину, а снасть свою пожгоша, а иное пометаша; и придоша пЂши в домы своя, приимше рану немалу.

1318 год— «Ходиша новгородци воиною за море, в Полную рЂку, и много воеваша, и взяша Людеревъ город сумьского князя и пискупль; и придоша в Новъгород вси здорови».

1322 год— «Приде князь Юрьи в Новъгород, позванъ новгородци, и повелЂ порокы чинкти.
Тогда же приходиша НЂмци ратью къ КорЂльскому городку и не взяша его.
Того же лЂта поиде князь великыи Юрьи с новгородци къ Выбору, городу нЂмецьскому; и биша и 6-ю пороковъ, твердъ бо бЂ, и избиша много НЂмець в городЂ, а иныхъ извЂшаша, а иныхъ на Низъ поведоша; и стоявше мЂсяць, приступиша и не взяша его, но за грЂхы наша нЂколико муж добрыхъ паде»;

1324 год— «Идоша новгородци с княземь Юрьемь на Заволочье, и взяша Устьюгъ на щитъ, и придоша на Двину, и ту прислаша послы князи устьюжьскыи къ князю и к новгородцемъ и докончаша миръ по старои пошлинЂ; и придоша новгородци вси здорови;

1348 год— «...Слышавши же новгородци се, что король отпустилъ рать на Ижеру, послаша противу их Онцифора Лукиница, Якова Хотова, Михаилу Фефилатова, с малою дружиною; молитвами же святыя богородица и святыа СофЂя пособиемъ и святою мученику Бориса и ГлЂба помощью, богъ пособи Онцифору: избиша НЂмцовъ 500, а иныхъ живых изимаша, а перевЂтниковъ казниша; и приихаша новгородци вси здрави, раз†3 человЂкы убиша новгородцовъ»;

1386 год— «Тои же зимы приходи князь великыи Дмитрии ["Донской"] ратью к Новугороду с братом своимъ съ княземъ Володимеромъ, держа гнЂвъ про волжанъ на Новъгород, и стоя въ Ямнех»;
- «[Первое новгородское (боярское) посольство вернулось ни с чем. Второе новгородское посольство во главе с архиепископом Алексием предложило Дмитрию 8 000 рублей. Однако Дмитрия это не удовлетворило и он решил идти на Новгород. В этой ситуации] Владыка посла в Новъгород Климента, сына посаднича, а ркучи: "Князь великы миру не дал, а хочет к Новугороду ити и вы дръжите опас". И повеле доспевати противу великого князя острог»;
- «Новгородцы поставиша острог, по спу хоромы, а князь Патрикеи Наримантович со князем Романом Юрьевичем и с копорскими князи [вероятно, местные, племенные князья, данники Новгорода"] быша в городу и со всеми князи новгородцы, выехаше на поле в день недельныи и до обеда, и опять спятишая до обедех. И владыка приеха от князя без миру;
На четвертыи день по Крещении в понедельник, по обедех, примчеся весть в город, что стоит князь велики Дмитрии и со всею силою своею на Жилотуге. И новгородцы вси, доспесех, выехаша на Жилотугу, бяше сила велика, светла рать новгородская коневая и пешая рать, велми много ахвочих битися»; [Новгородцы сожгли монастыри около города, а так же расположенные около горда города дома, чтобы войска Москвы не могли в них разместится или использовать строительный материал для осады и одновременно послали к Дмитрию новую делегацию] И послаша в великому князю Дмитрию Ивановичу новгородци анимандрита Давыда и с ним 7 попов да 5 человек житиих [в науке нет точного понимание, что это за социальная категория "житьи люди". Ясно, что это полноправные члены замкнутой новгородской общины, стоящие по социальному статусу ниже аристократии - бояр], и с конца по человеку. [Возможно, считает О.Кузьмина, это первое прямое упоминание о новой, семисоборной организации в Новгороде. В.Янин также допускает такую возможность. Первое бесспорное прямое упоминание о семисоборном делении в сообщении новгородских летописей за 1417 год]
- «[После долгих переговоров Дмитрий не решился штурмовать готовый к обороне город и заключил мир] И Ђзди владыка АлексЂи и доконца миръ на всеи старинЂа за винныи люди, за волжанъ, взя князь великыи у Новаграда 8000 рублев»; [Причём, деньги Дмитрий получил не сразу. 3000 рублей взяли из городской казны]
- «Тои же зимы Ђздиша за Волокъ Федоръ посадникъ ТимофЂевич, ТимофЂи Юрьевич, а с ними боярьскии дЂти, брати 5000 рублевъ, что возложилъ Новъгород на Заволочкую землю, занеже заволочанЂ былЂ же на ВолгЂ». [То есть, виновные оплатили основную сумму]

1393 год— «Взяша розмирье князь великыи Василии Дмитриевич с великымъ Новымградом про грамоту, что записалъ великыи Новъград [впервые в новгородских летописях летописи мы встречаем термин "Великий Новгород"] грамоту к митрополиту не зватися на Москву, а повЂстуя тако: "чтобы есте к митрополиту грамоту отослалЂ; а что есте цЂловалЂ, а тъ грЂх с васъ митрополит сънимаеть".
И великыи Новъгород того не похотЂлъ; и князь великыи взя у Новагорода пригород Торжокъ с волостьми, и Волокъ Ламьскыи, и Вологду, и волостии много повоева;
а новгородци взяша у князя великаго Устьюгъ город [центр по торговле мехами. В своё время Москва отняла Устюг у Ростова], Устижно, и много волостии поимаша; и в то время с обЂ сторонЂ кровопролитья много учинилося.
И новгородци, не хотя видити болшаго кровопролитья въ крестиянЂхъ, послаша послы к великому князю с челобитьемь о старинЂ, а к митрополиту послаша грамоту человальную; и митрополит словом повЂстоваше: "язъ у васъ грамоту цЂловальную емлю, а грЂх с васъ снимаю, а вас благословляю";
а князь великыи новогородчкое челобитье приялъ и взя миръ по старинЂ.
- «Поставиша церковь святую Богородицю на Лисицьи горкЂ камену»;
- «Прииха князь Костянтинъ БЂлозерьскыи в Новъгород, и прияша его».

- «[Великий князь Василий Дмитриевич отобрал у Новгорода значительные территории и отказался вести переговоры с новгородским посольством]».
1398 год— «По велицЂ дни, на веснЂ, новгородци же ркоша своему господину отцю архиепископу владыцЂ Ивану: "не можемъ, господине отче, сего насилья терпЂти от своего князя великаго Василья Дмитриевича, оже отнялъ у святЂи СофЂи и у великого Новагорода пригороды и волости, нашю отчину и дЂдину, нь хотЂмъ поискати святЂи СофЂи пригородовъ и волостии, своеи отчины и дЂдины;
и цЂловаша крестъ за одинъ брат, како имъ святЂи СофЂи и великого Новаграда пригородовъ и волостии поискати. И биша чолом посадникъ ТимофЂи Юрьевич, посадникъ Юрьи Дмитриевич, Василии Борисович и бояри и дЂти боярьскыи и житьии люди и купечкыи дЂти, и вси их вои: "благослови, господине отче владыко, поискати святЂи СофЂи пригородовъ и волостии: или пакы изнаидем свою отчину къ святЂи СофЂи и к великому Новугороду, пакы ли свои головы положимъ за святую СофЂю и за своего господина за великыи Новъгород. И владыка Иванъ благослови своих дЂтЂи и воеводы новгородчкыи и всих вои; а Новгород отпусти свою братью, рекъ имъ тако: "поидите, святЂи [Софии] пригородовъ и волостии поищите, а своеи отцынЂ [Дальше идёт описание военных действий новгородцев против Москвы]» br>
1411 год— «Пришед СвЂя воиною и взяша пригород новгородскыи Тиверьскыи; и новгородци, то слыщавъ, въскорЂ поидоша на СвЂю, толко за три дни по сеи вЂсти, со княземъ Семеоном Олгердовичемъ.
- [Предположительно в этом году князь Константин Дмитриевич уехал в Псков]
И приихавши въ СвЂискую землю, села их повоевавъ и пожгоша; а СвЂи много исЂкоша, а иных поимаша, а у города у Выбора охабенъ вземъ и пожьжгоша, мЂсяца марта въ 26, на сборъ архаггела Гаврила; и приихаша в Новъгород со множеством полона. А воеводы былЂ у новгородчкых полковъ: посадникъ Юрьи Онцифорович, посадникъ Фома Есифович, посадникъ Александръ Фоминиць, Иванъ Данилович, Григории Богдановиць, Офоносъ Есифовъ сынъ посадниць, Михаило Иванович сынъ посадниць, АндрЂи Иванович, Иванъ Федорович сынъ посаднич, Фома Трощеикинъ, Дмитрии Иванович, Есифъ Филипович, Аврамъ Стефанович; а НЂмци у Выбора толко одиного человЂка убиша: Павла с Нутнои улици»;

1435 год— «Ђздиша воеводы новгородчкыи в зимЂ: посадникъ новгородчкои Иванъ Васильевиць, и посадникъ Григории Кюрилович, и тысячкои Федоръ Олисиевич, Есифъ Васильевиць, Онанья Семенович, ОстафЂи Есифович, и бояри новгородскыи и новгородчовъ много, а с рушаны Федоръ Остафьевъ, Михаила Буиносовъ и порховицЂ; и идоша триима путми, и казниша ржевиць, и села вся пожгоша по РъжевЂ, по плесковьскыи рубежь, божиею помощью приидоша в Новъгород вси здрави и с полономъ»;

1457 год— «Князь Василей Васильевичь ходилъ на Великый Новгородъ ратыо, а Новгородци пошли противу великого князя ратью, и князя великого воеводы князь Иванъ Васильевичь Стрига съ братьею да Федоръ Васильевичь Басенокъ били ихъ под Русою, а иных поимали»;
- «а князь великый стоялъ въ Яжолбицахъ».
- «и прiЂха владыка съ посадникы и добили челоъ великому князю».

1461 год— «Князь великый Василей Васильевичь былъ въ Великомъ НовЂгородЂ миромъ, [однако, пишет Новгородская четвёртая летопись] ... Новгородци во стороже жиша»;
-«[а вот, что пишет по поводу визита Софийская вторая летопись] Новгородцы же ударив в вечье и собравшися ко святей Софеи, свещащася все великого князя убити и с его детми. Ста же противу их владыка Иона, река сице; "О безумнии людие ! Еще вы великого князя убьете, что вы приобрящете ? Но большую язву Новгороду доспеете; сын бо его большой князь Иван се послышит ваше злотворение, а се часа того рать испросиша у [имеется ввиду ордынский хан] царя и поидет на вы и вывоюют всю землю вашу". Они же окаяния возратишася от злыя мысли своея»; [Обратите внимание, новгородский владыка Иона говорит новгородцам не о том, что нехорошо убивать московского князя и его детей вообще, а о том, что это не имеет никакого практического смысла]
-«[В один из дней состоялось покушение новгородских "шильников" на московского воеводу Фёдора Васильевича Басенка, который в 1456 году участвовал в разгроме новгородцев москвичами под Русой. Воевода остался жив, но "шильники" ] убиша у него слугу именем Илейку Усатого Рязанца»;
-«[после драки] Новгородци же слышавше голку и возмятошася и приидоша всем Новым Городом на великого князя к Городищу: чаяли, что князя великого сын пришел ратью на них и едва утолишася». ["Мало упасе Бог от кровопролития" - написал по этому поводу московский летописец]

1471 год— «[Сообщений новгородцских летописей я не нашёл, поэтому предлагаю вам сообщение московского летописца о том, как новгородцев собирали в военный поход на москвичей. С учётом специфического мнения москвича, мы видим реальное состояние новгородского общества перед Шелонской битвой] Новгородские посадници и тысячские, купцы и житии люди, и мастери всякие, спроста рещи плотняци и гончары, и прочии, которыи родився на лошади не бывал, и на мысли которым того не бывало, что руки подняти противу великого князя, всех тех изменици они силою выгнаша; а которым бы не хотети поити к бою тому, и они сами тех разграбляху и избиваху, а иных в реку Вълхов вметаху; сами бо глаголаху яко было их сорок тысяч в бою том»;
-«Того же лЂта iюня 20, князь великый поиде к Новугороду съ братьею и со всею силою, со всЂ стороны воюючи и плЂнаючи; и Ноугородци же собрашеся и изидоша на бой противу великого князя, и случися имъ прити противу воеводъ великого князя, князя Данила Дмитреевичя Холмскаго да Федора Давыдовичя, о рЂцЂ ШолонЂ, и бъ ихъ безчисленое множество, а Москвичь добрЂ мало, понеже не единЂмЂ мЂстом вои идяху, но многыми дорогами, а тЂмЂ тогда случися ту быти»;
-«и перебредоша Московици за рЂку Шолону, мало побившеся побЂгоша Ноугородци, Москвичи бьюще и сЂкуще ихъ и плЂняюще ихъ вязааху, и много посадников поимавше и приведоша къ великому князю»;
-«он же разгнЂвася за ихъ измЂну и повелЂ ихъ казнити, главы имъ посЂщи»;
-«сiй же бой бысть мЂсяца iюля 14»
-«[Новгородская четвёртая летопись подтверждает раскол у новгородцев. После поражения в битве часть новгородцев предлагала заключить союз с Литвой] бысть в Новегороди молва велика, и мятеж мног, и многа лжа непразнена.. И разделишася людие: инех хотяху за князя, а иные за короля за Литовского». [разделишася людие - то есть раскол не только в элитах, но и во всём новгородском обществе]